..:: CryoGas - KryoGas | Metan (CNG

CryoGas d.o.o. path Početna path Metan (CNG)

  • Metan (CNG)
  • TNG
  • Tehnički gasovi
  • Tečna goriva
  • Amonijak
  • Inženjering
  • LNG
  • Oprema za zavarivanje
  • Ostale usluge
  • CNG (komprimovani prirodni gas - Metan) - Metan

    Prirodni gas (Metan) kao gorivo za motorna vozila

    Korišćenje benzina, dizela i autogasa, kao goriva za motorna vozila, direktno zavisi od ograničenih rezervi nafte i jasno je da će se u bliskoj budućnosti morati u većoj meri koristiti drugi energenti, pre svega prirodni gas, čije su rezerve znatno veće i čija je eksploatacija daleko jeftinija. S druge strane, ekološki zahtevi i takse na korišćenje klasičnih motornih gorivadefinitivno čine prirodni gas najekonomičnijom alternativom nafte i naftnih derivata, naročito u gradovima.

    Prirodni gas se koristi kao gorivo za motorna vozila širom sveta- danas, više nego ikada, jer se u određenim regijama i gradovima Evrope uveliko zabranjuje upotreba dizela,Vozila na Metan kreću se već i na našim putevima, a iskustva u pogledu ekonomičnosti i rada motora su više nego povoljna.

    Osušen i komprimovan u okviru stanice za punjenje motornih vozila - CNG predstavlja čistije gorivo u odnosu na benzin i autogas, sa oktanskim brojem 140 (benzin:95, autogas-TNG:115). Zbog povoljnih karakteristika sagorevanja, potrošnja CNG-a koja se izražava u kilogramima (1 Nm3 = 0,70 kg), znatno je manja u poređenju sa ostalim gorivima.

    Za komprimovani prirodni gas se zato može reći da je najperspektivnije fosilno gorivo - ne samo zbog postojećih prirodnih rezervi i vrlo prihvatljive cene, već i sa ekološkog stanovišta.
    Vozila na CNG su posebno pogodna upravo za gradske sredine (gde su inače najveća zagađenja) - zbog bitno smanjene emisije štetnih sastojaka u izduvnim gasovima. Iz tog razloga CNG najviše koriste: DOSTAVNA i KOMUNALNA VOZILA, GRADSKI PREVOZ, VOZILA HITNE POMOĆI, TAKSI VOZILA, TURISTIČKA i VOZILA tzv. UNUTRAŠNjEG TRANSPORTA (npr. viljuškari).

    Pored toga, upotreba CNG-a donosi i druge vidne prednosti:

    • nižu cenu od klasičnih pogonskih goriva;
    • produžavanje veka trajanja motora za ≈50%;
    • dvostruko duži rok upotrebe motornog ulja;
    • uspešnije startovanje motora na veoma niskim t°;
    • apsolutnu kontrolu potrošnje goriva (koja je praktično moguća jedino kod CNG-a);
    • bolji gorivni ekvivalent (1 lit.klasičnih t-goriva ≈ 1,2 m3 prir.gasa ≈ 0,8 kg CNG-a)!

    CryoGas je 2007. pustio u rad prvu komercijalnu stanicu za punjenje vozila CNG-om, u ulici Omladinskih brigada na Novom Beogradu (lokacija Airport-City), nedugo zatim i na Čukarici-Orlovača (2012.) i Paliluli-Bogoslovija (2017.), a u međuvremenu i u Subotici (2016.)! U planu je dalja izgradnja novih stanica tog tipa i samim tim - investiranje u širenje sopstvene distributivne mreže.

    CryoGas, u saradnji sa stručnjacima u ovoj oblasti, vrši i ugradnju instalacija za prirodni gas u motornim vozilima. Servis za ugradnju se nalazi u Beogradu - opština Palilula, na lokaciji kod Bogoslovije. Proizvođač opreme je italijanska firmaTarantini, a radi se upravo oonoj opremi koju FIAT fabrički ugrađuje u svoja vozila i koja se može videti kod modela Multipla.

    Kao najbolje rešenje preporučuje se nabavka vozila sa fabrički ugrađenom instalacijom za prirodni gas i podešenim pretpaljenjem tako da ugradnja boca za gas ne zauzima puno prostora u zadnjem delu vozila. Ovakva vozila jesu skuplja, ali isplativost je zagarantovana i obezbeđuje je razlika u ceni goriva i broj pređenih kilometara.

    CNG-metan

    Za razliku od autogasa (TNG-a), koji je smeša propana i butana u tečnom stanju prirodni gas (CNG) je u boci na vozilu u gasnom stanju, pod pritiskom od 200 Bara. Boce su različitih proizvođača, različitih zapremina i dimenzija. Obično se ugrađuju do tri boce - zapremine od po 27 Lit. u koje staje 12,50 kg komprimovanog prirodnog gasa, što je dovoljno za autonomiju vozila do 250 km u gradskoj vožnji. Na otvorenom putu autonomija vozila raste i do 400 km!

    Preostali deo instalacije sličan je instalaciji za autogas, sa regulatorom pritiska, dogrejačem, cevima, priključkom za punjenje i naravno, obaveznom elektronikom.

    Uvođenje prirodnog gasa kao goriva za gradski saobraćaj i dostavna vozila nije više stvar budućnosti, već sadašnjosti, a za najveći broj gradova širom sveta - već predstavlja dugogodišnju praksu. Za grad Beograd ovo pitanje je od najvećeg mogućeg interesa, kako sa ekološkog, tako i sa ekonomskog stanovišta.

    Beograd nema ni metro, niti brze gradske vozove i samim tim je orijentisan na gradski autobuski saobraćaj - kao pretežan, u dužem periodu. Zbog izduvnih gasova ovih vozila, grad je pred ekološkim kolapsom, a pri tome je usluga prevoza visokazbog cene dizel-goriva, koje je najmanje dva puta skuplje od prirodnog gasa - bilo komprinovanog (CNG),bilo tečnog (LNG), dok je o štetnosti dizela izlišno dalje govoriti.

    Smanjenje zagađenja i poštovanje strogih propisa o zaštiti okoline bili su glavni pokretač svetskih metropola da uđu u program korišćenja prirodnog gasa kao goriva za javni gradski prevoz. U upotrebi su i komprimovani (CNG) i utečnjeni prirodni gas (LNG).Osnovni razlog za češću primenu komprimovanog, u odnosu na tečni prirodni gas - leži i u činjenici da je utečnjavanje postupak koji se obavlja u skupim postrojenjima.

    SAD su lider u uvođenju tečnog prirodnog gasa (LNG-a) u javni gradski saobraćaj, dok se u Evropi i svetu još uvek više koristi komprimovani prirodni gas (CNG). Na primer, u Los Anđelesu je u upotrebi 250 autobusa na tečni prirodni gas, u Feniksu 419, Dalasu, Hjustonu, El Pasu preko 200 autobusa, itd.

    Prema iskustvima grada Feniksa (Arizona - SAD), uvođenje tečnog prirodnog gasa u javni gradski saobraćaj zahtevalo je jedansasvim netradicionalni pristup problemu, kao i ubrzanje donošenja svih odluka, tako da je gradska vlada formirala specijalističke timove stručnjaka iz kompanija koje se bave ovim tehnologijama. Recimo, za transport tečnog prirodnog gasa od postrojenja za utečnjavanje do stanica za snabdevanje - napravljeni su ugovori sa specijalizovanim firmama za prevoz utečnjenih kriogenih gasova.

    Kao što smo ranije naveli - CryoGas je još 2007. godine pustio u rad prvu komercijalnu stanicu za punjenje vozila komprimovanim prirodnim gasom u Beogradu i Srbiji, koja je praktično predstavljala polaznu tačku za sticanje potrebnih iskustava, kao i za dalji razvoj programa korišćenja prirodnog gasa kao goriva za motorna vozila.

    CNG Industrijska primena

    Komprimovani prirodni gas (CNG) je veoma pogodan i za primenu u industriji i proizvodnji - posebno u onim područjima u kojima nije sproveden gasovod.

    CryoGas je u mogućnosti da ponudiodlične uslove snabdevanja ovim energentom, koji je u smislu ekonomske isplativosti prava alternativa Butanu, Mazutu i ostalim klasičnim energentima. Snabdevanje i distribucija se vrše putem Trailer-a, baterija sa bocama i pojedinačnih boca - u koje se prirodni gas puni prečišćen i komprimovan u našim punionicama.